Hekla ilmoitti oman sammakkonsa kisaan mukaan ja täällä on sammakon esittely.

Koko lista, 16 maskottiehdokasta! - löytyy tääältä 94158.jpg ja mukaan siis ehtii vielä, kunhan ilmoittaa linkin, josta maskotti näkyy. Jos ei ole omaa blogia, kuvan voi lähettää mulle s-postilla tuohon yläkulman helminalle -osoitteeseen. Kannattaa kyllä jättää joku heipatus myös tänne kommenttilaatikkoon, koska tuota osoitetta en aina muutoin muista tarkistaa. Mieluiten siis tämän viikon aikana, jotta saadaan kisa päätökseen ennen meidän lomanpätkää.

 

Ziinalla oli muuten mojova paketti mahtavia linkkejä kierrätysideoista. Mä oon aina tykännyt kierrättämisestä ja kaikenlaisesta uusiokäytöstä. Jos vaan jonkun voi purkaa ja käyttää uusiksi, haluan tehdä sen. Eli siis säästän kaiken mahdollisen, "koska tätä voidaan vielä tarvita". Mun mielestä tilkkutyötkin "pitäisi" oikeastaan tehdä kankaanjämistä eikä ostaa niitä varten uusia. Tai siis, mun mielestä ostokankaista tai vaikkapa itsevärjätyistä kankaista tulee tosi upeita tilkkutöitä, mutta ITSE tykkään tehdä kierrätysmatskusta. Ja neulotut tai virkatut tilkkupeitot on ihania just siksi, että niistä voi katsoa, millaista oli se mummuntekemän liivin lanka ja minkäväristä mun oma eka villapaitalanka jne.

(Ohops, tulipa pitkähkö aasinsilta, kun innostuin taas vähäsen..)

 Viimeisin kierrätysidea on  tietysti jämälankojen värjäily. Laitoin tässä joku kerta sukista jääneitä keränloppuja mikrokuppeihin porisemaan ja kas, ihan omanlaista raitalankaa tuli juuri sopivasti esimerkiksi näihin varvikkaisiin.

131988.jpg

Tietysti tässäkin piilee kaikenlaisia yllätysmomentteja. Ensi aloitelma päätyy johonkin muuhun käyttöön, koska lanka jonka mun mielestä piti olla Nallea, tuntuukin ihan Woolilta. Woolista en tee sukkia, kun se kuluu niin nopeasti pahki - paitsi ehkä unisukissa tai muuten erityisen hellässä hoivassa.

Meni kyllä todelliseksi senttipeliksi tuo langan riittävyys, mutta silti oli yllättävän helppoa arvioida langan riitto, kun raidat täsmäsi sen verran sopivasti kerroksiin. Tätä lankaa ei sitten jäänyt enää yhtään senttiä. Väitänpä, että paljon hauskempi oli kutoa näitä raitoja, kuin sitä yksiväristä vaaleansinistä, josta oon jo tehnyt varmaan puolet tusinat sukat ja/tai lapaset vuosien varrella.

Itse oon muuten tosi paljon käyttänyt niitä aikaisemmin tehtyjä varvikkaita. Mukavasti ne lämmittää viileällä kivilattialla, muttei oo kuitenkaan liian kuumat!

 

Varvikkaat sopii meidän 10-vuotiaalle, loin 2½ puikoille 48 s, varvasosa on tehty 20 s ja jalkaosa 40 s:lla, väliin loin 6s.